Boleh hukumnya menonton filem di pawagam, dengan syarat wajib infishal, iaitu penonton lelaki dan perempuan mesti terpisah dan diasingkan. Jika penonton lelaki dan perempuan bercampur-aduk (ikhtilath) hukumnya haram. (Atha` Abu Rasytah, Ajwibah As’ilah 10 Oktober 2006, hlm. 3).
Dalil kebolehannya ialah dalil-dalil umum yang membolehkan perbuatan melihat (nazhar) secara umum. Misalnya, firman Allah SWT yang bermaksud; "Katakanlah, Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi." (Surah Yunus [10] : 101). Juga firman-Nya "Katakanlah, Dialah yang menciptakan kamu dan menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan, dan hati." (Surah Al-Mulk [67] : 23).
Ayat-ayat ini menunjukkan perbuatan melihat (nazhar) hukum asalnya boleh, kecuali jika ada dalil yang mengharamkan untuk melihat sesuatu, misalnya seperti melihat aurat.
Perbuatan melihat disebut perbuatan jibiliyyah, yakni perbuatan yang secara fitrah dilakukan manusia sejak penciptaannya, seperti berdiri, berjalan, tidur, makan, minum, melihat, dan mendengar. (Al-Amidi, Al-Ihkam fi Ushul Al-Ahkam, I/173; Syuwaiki, Al-Khalash wa Ikhtilaf an-Nas, hlm. 260).
Adapun syarat infishal, didasarkan pada sejumlah dalil. Di antaranya :
Pertama, Nabi SAW telah menetapkan ketika solat, saf lelaki di hadapan, sedangkan saf perempuan di belakang. (HR Bukhari dari Anas).
Kedua, pada masa Nabi SAW jika selesai solat, jemaah perempuan keluar dari masjid terlebih dahulu, setelah itu barulah jemaah laki-laki. (HR Bukhari dari Ummu Salamah).
Ketiga, Nabi SAW memberi pengajaran kepada lelaki dan perempuan pada hari yang berbeza. (HR Bukhari dari Abu Said Al-Khudri).
Dalil-dalil ini menunjukkan lelaki dan perempuan pada asalnya wajib terpisah. Kecuali pada situasi-situasi tertentu yang dibenarkan oleh syara’, misalnya seperti melaksanaknan ibadah haji, berjual-beli, ijarah (sewa-menyewa), belajar, berubat, merawat orang sakit, menjalankan perniagaan pertanian, industri dan yang semisalnya. (An-Nabhani, An-Nizham Al-Ijtima’i fi al-Islam, hal. 37; An-Nabhani, Muqaddimah Ad-Dustur, hlm. 321; Abu Nashr Al-Imam, Al-Ikhtilath Ashl Al-Syarr, hlm. 39).
Maka, penonton-penonton lelaki dan perempuan di pawagam wajib terpisah, sebab keterpisahan ini merupakan prinsip asal dalam pengaturan interaksi antara lelaki dan perempuan.
Mengenai filem 2012, ia menggambarkan Kiamat akan terjadi tahun 2012. Ini bertentangan dengan Aqidah Islam, yang menegaskan tidak ada siapapun yang tahu bila akan berlakunya Kiamat, kecuali Allah itu sendiri. (Surah Al-A’raf [7] : 187; Surah Thaha [20] : 15).
Maka dari itu, meskipun hukum asal menonton filem itu boleh, namun menonton film 2012 tidak dibolehkan khususnya bagi mereka yang belum kuat dan mantap keimanannya, seperti anak-anak atau muallaf. Sebab filem tersebut dapat membahaya dan merosakkan aqidah mereka. Sedangkan, bagi mereka yang sudah kuat keimanannya, hukumnya boleh. Kaeah fiqh menyebutkan : Al-Syai’u al-mubah idza awshala fardun min afradihi ila dhararin, hurrima dzalika al-fardu wahdahu wa baqiya al-syai’u mubahan. (Sesuatu yang asalnya mubah jika ada satu perkara di antaranya yang berbahaya, maka perkara itu saja yang diharamkan, sedangkan sesuatu itu tetap mubah hukumnya). (An-Nabhani, Muqaddimah Ad-Dustur, hlm. 89). Wallahu a’lam.
No comments:
Post a Comment