Pembedahan merubah kelamin/jantina (taghyir al-jins) adalah pembedahan untuk mengubah jenis kelamin dari lelaki menjadi perempuan atau sebaliknya. Pengubahan jenis kelamin lelaki menjadi perempuan dilakukan dengan memotong zakar dan testis, kemudian membentuk kelamin perempuan (vagina) dan membesarkan payudara. Manakala, pengubahan jenis kelamin perempuan menjadi lelaki, dilakukan dengan memotong payudara, menutup saluran kelamin perempuan dan menanamkan organ genital lelaki (zakar). Pembedahan ini juga disertai dengan terapi psikologis dan terapi hormonal. (M. Mukhtar Syinqithi, Ahkam Al-Jirahah Al-Thibbiyah, hal. 199).
Hukum pembedahan mengganti kelamin adalah haram, berdasarkan dalil Al-Qur`an dan As-Sunnah. (M. Mukhtar Syinqithi, Ahkam Al-Jirahah Al-Thibbiyah, hal. 199; Fahad Abdullah Hazmi, Al-Wajiz fi Ahkam Al-Jirahah Al-Thibbiyyah, hal. 12; Walid bin Rasyid Sa’idan, Al-Ifadah al-Syar’iyah fi Ba’dh Al-Masail al-Thibbiyyah, hal. 128).
Dalil Al-Qur`an firman Allah SWT yang bermaksud : "Dan aku (syaithan) akan menyuruh mereka (mengubah ciptaan Allah), lalu mereka benar-benar mengubahnya". (Surah An-Nisaa` [4] : 119). Ayat ini menjelaskan tentang usaha syaitan mengajak manusia untuk melakukan berbagai perbuatan maksiat. Di antaranya ialah mengubah ciptaan Allah (taghyir khalqillah). Pembedahan mengubah kelamin termasuk mengubah ciptaan Allah, kerana dalam pembedahan ini terdapat tindakan memotong zakar, testis dan payudara. Maka sebab itu, pembedahan mengubah dan mengganti kelamin hukumnya haram.
Dalil sebuah hadis diriwayatkan oleh Ibnu Abbas r.a bahawa ; "Rasulullah SAW telah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan melaknat wanita yang menyerupai lelaki." (HR. Bukhari). Hadis ini mengharamkan perbuatan lelaki menyerupai wanita atau perbuatan wanita menyerupai lelaki. Maka, pembedahan mengganti kelamin haram hukummya, kerana menjadi perantaraan (wasilah) bagi lelaki atau perempuan yang melakukan pembedahan tersebut untuk menyerupai lawan jenisnya. Kaedah fiqh menyebutkan ; "Al-Wasilah ila al-haram muharromah." (Segala perantaraan menuju yang haram hukumnya haram juga). (Fahad Abdullah Al Hazmi, Taqrib Fiqih Al-Thabib, hal. 74; M. Utsman Syabir, Ahkam Jirahah At-Tajmil, hal. 19).
Pembedahan mengganti kelamin juga merupakan dosa besar (kaba`ir), sebab salah satu kriteria dosa besar adalah adanya laknat (kutukan) dari Allah dan Rasul-Nya. (Imam Dzahabi, Al-Kaba`ir, hal. 5; Imam Qurthubi, Tafsir Al-Qurthubi, Juz V/120; Ibnu Taimiyah, Majmu’ Al-Fatawa, Juz 11/650).
Yang berdosa bukan hanya orang yang mengganti kelamin, tetapi juga semua pihak yang terlibat di dalam pembedahan itu, baik langsung mahupun tidak, seperti doktor atau ahli hukum yang mengesahkan pembedahan tersebut. Semuanya turut berdosa dan akan diminta pertanggungjawaban oleh Allah pada Hari Kiamat kelak, kerana mereka telah tolong-menolong dalam berbuat dosa. Padahal Allah SWT berfirman yag bermaksud : "Dan janganlah kamu tolong menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran." (Surah Al-Maa`idah [5] : 2).
Adapun pembedahan penyempurnaan kelamin (takmil al-jins) hukumnya boleh. Hal ini berlaku bagi orang yang memiliki alat kelamin ganda, iaitu mempunyai 2 kelamin sekaligus. Pembedahan ini hukumnya mubah, (harus) berdasarkan keumuman dalil yang menganjurkan berubat (al-tadawiy). Nabi SAW bersabda ; "Tidaklah Allah menurunkan suatu penyakit, kecuali Allah menurunkan pula ubatnya." (HR. Bukhari, no.5246).
Wallahu a'lam.
No comments:
Post a Comment